woensdag 24 oktober 2012

Muzehoek

maandag 22 oktober 2012.

Twee onderwerpen kwamen vandaag aan bod: de evaluatie en de voorstelling van ons project, en het werken aan het spreekkoor ‘Supercalimouse’.

Wat dat laatste betreft bleek het stuk wat te hoog gegrepen. De meeste leerlingen hebben minder ritmisch aanvoelen dan op basis van hun leeftijd mag verwacht worden. Daar zullen we de komende lessen zeker op een speelse manier aan werken. We hebben dan ook gezamenlijk beslist dat we op het komende forum een ander lied zullen doen.

Het evalueren van het werkstuk was een hele klus. De meesten waren wel tevreden over het resultaat, maar ik was meer geïnteresseerd in het proces dat tot dat resultaat geleid had. Was de samenwerking goed verlopen? Waren de projecten op tijd klaar? Waren er dingen mis gelopen, en wat was er precies goed gegaan? Kunnen we iets leren voor een volgend project? De vragen waren niet zo gemakkelijk en er werd goed nagedacht. Maar de meeste leerlingen konden wel zinnige antwoorden geven op deze vragen.

En wat de resultaten betreft: die hebben de leerlingen aan elkaar voorgesteld, en alle resultaten werden door de klasgenoten sterk gewaardeerd.

Voor mij was dit een fijne les, omdat ik voor het eerst in deze groep de uiteindelijke resultaten van een wekenlang project kon zien, omdat iedereen open en met respect over de projecten praatte. En dat ik het ritmisch aanvoelen van de leerlingen te hoog ingeschat had, geeft me inspiratie voor de komende lessen…
 

Juf Veroniek, voor één keer secretaris van dienst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten